Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Uwaga na oszustwa na tzw. „aplikację”!

Data publikacji 25.10.2022

Metoda „na aplikację” jest coraz częściej stosowana przez oszustów. Każdy kto posiada bankowość internetową niezależnie od wieku jest na nią narażony. Wczoraj właśnie w ten sposób został oszukany 40-latek, do którego zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. W wyniku działań oszusta mieszkaniec powiatu starachowickiego dał pełny dostęp do swojego konta.

Ta metoda zazwyczaj przebiega w podobny sposób. Oszust dzwoni  z numerów odpowiadających numerom infolinii banków, w których posiadamy konto i przedstawia się jako pracownik placówki. Przebieg rozmowy wygląda zupełnie tak jakbyśmy mieli do czynienia z prawdziwym pracownikiem banku. Podczas rozmowy rzekomy konsultant informuje nas że np. nasze konto jest zagrożone lub o próbie włamania na posiadany rachunek. Następnie prowadzący rozmowę sugeruje, aby zainstalować dodatkowe oprogramowanie, które zwiększy poziom naszego bezpieczeństwa.

Wszystkie te czynności wykonujemy w trakcie trwającej rozmowy, gdzie krok po kroku jesteśmy instruowani, mając nadzieje, że zwiększamy tylko zabezpieczenie naszego konta bankowego. Niestety robimy wszystko, aby umożliwić oszustowi pełny dostęp do naszego konta, w którym może zrobić wszystko: od przelania środków po zaciągnięcie kredytu.

PAMIĘTAJ!

Pracownicy banków nigdy nie proszą o podawanie im przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej. Nie namawiają też do instalacji dodatkowych aplikacji w telefonie. Tak robią tylko oszuści!

W takiej sytuacji stosuj się do poniższych zasad bezpieczeństwa:

  1. Nigdy nie podawaj loginu i hasła do swojego konta bankowości internetowej.
  2. Nigdy nie instaluj aplikacji bądź oprogramowania, które ma rzekomo usprawnić lub poprawić bezpieczeństwo usług bankowych.
  3. Nie przekazuj kodów weryfikacyjnych przesłanych za pomocą wiadomości sms.
  4. Zachowaj ostrożność i rozwagę ponieważ w takich sytuacjach oszuści wywierają na Tobie presję czasu. Chcą aby przekazywane przez nich polecenia wykonywać jak najszybciej. W pośpiechu niestety podejmujemy nieprzemyślane decyzje.
  5. Jeżeli masz wątpliwości co do osoby, z którą rozmawiasz przez telefon możesz się rozłączyć i zadzwonić na infolinię do swojego banku i potwierdzić wiarygodność pracownika banku.     

Opr. PK

Źródło: KPP w Starachowicach

Powrót na górę strony